Перейти до основного вмісту

Як зробити творчість класиків ближчою до сучасних школярів


Класики світової літератури у творчості сучасних художників

Підлітки не завжди розуміють, яку цінність несуть у собі твори письменників, які жили у давно минулі часи. Чому? Митці з минулого мали інший вигляд, їхнє життя мало значно повільніший темп життя, а повсякденність геть відрізнялася від нашої.
На перший погляд, що може поєднувати класиків з минулих століть та нинішніх підлітків? Проте зв'язок є! Якщо ближче ознайомитись із творчістю класиків, можна знайти багато спільних тем. Але як мотивувати школярів до читання творів визначних поетів та письменників давно минулих часів?
Досвід Великої Британії
Вільям Шекспір, Генріх VIII, Єлизавета I та адмірал Нельсон є знаковими для Великої Британії особистостями. Цілком можна уявити, що вони могли б жити у наш час. Як би змінилася їхня зовнішність, якщо б кожен з них користувався сучасними надбаннями медицини та косметології, слідкував би за модою і вів сучасний спосіб життя людини з ХХІ століття? Відповідь на це запитання візуалізувала група англійських художників під керівництвом історика Сюзанни Липскомб.
Проект фотореконструкції образів відомих англійських культурних та політичних діячів був утілений у 2013 році на замовлення англійського історичного телеканалу Yesterday.  
Завдяки фотореконструкції визначні особистості стають ближчими і зрозумілішими, а кожен з образів має історичне обґрунтування.
Англійський поет і драматург Вільям Шекспір, 1564 - 1616 рр.

 
Король Англії Генріх VIII, 1491-1547 рр.

 
Королева Англії та Ірландії Єлизавета І, 1533-1603 рр.

 
Англійський флотоводець, віце-адмірал Гораціо Нельсон, 1768-1805 рр.
Досвід Польщі
На DeviantArt – одній з найбільших онлайн-мереж для художників та митців з різних країн – ми знайшли сучасну інтерпретацію образів визначних польських поетів епохи Романтизму – Адама Міцкевича, Юліуша Словацького, Зигмунта Красінського та Ципріана Норвіда.
Адам Міцкевич, Юліуш Словацький, Зигмунт Красінський та Ципріан Норвід від митців DeviantArt
На чому ґрунтуються осучаснені стилі кожного з класиків польської літератури? Міцкевич – поет, політичний публіцист, діяч національно-визвольного руху, один із засновників таємного «Товариство філоматів». Бунтар і безмежно талановита особистість.
Юліуш Словацький – один із трьох національних поетів-пророків польської літератури, постать якого стоїть поряд із Адамом Міцкевичем і Зиґмунтом Красінським. Його називали польським Гоголем. Він виріс у професорській родині, цікавився секретами поетики.
Якщо на становлення особистості Міцкевича особливо вплинула рання смерть батька, то на тонку натуру Словацького – нерозділене кохання та самогубство близького друга.
Зигмунт Красінський народився у сім'ї наполеонівського генерала, який після поразки Франції перейшов на бік Російської імперії. Батько Красинського був справжнім домашнім тираном для свого єдиного сина, це відповідно позначилось на всьому житті митця. Так, через батька Зигмунт мав кинути університет та одружитися з жінкою, яку ніколи не кохав. Через це Красінський був досить закритою та самотньою людиною.
Ципріан Норвід – надзвичайно творча талановита особистість. Декламатор, художник, скульптор, поет та прозаїк. Якщо б він жив у наш час, то його б вважали типовим фрилансером. Намагаючись заробити творчістю, він довгий час перебував в еміграції в різних країнах – Італії, Німеччині, Нідерландах США, Великій Британії.
Подібна спроба осучаснення польських класиків була здійснена також в межах проекту «Вільні писаки» у 2012 році.
 Польські письменники: Станіслав Віткевич (1,3) Станіслав Виспянський, Юліуш Словацький, Ян Кохановський від сучасних польських художників для проекту «Вільні писаки» (2012 рік)
Досвід Росії
Молодий художник Олексій Фрей у 2015 році втілив проект, у якому запропонував власне бачення того, який вигляд могли б мати класики російської літератури, якби вони жили у наш час. Образи всіх літераторів створені з урахуванням тогочасних схильностей та вподобань кожного з них.
Осучаснений вигляд Анни Ахматової, Льва Толстого, Миколи Гоголя, Михайла Лермонтова та Антона Чехова в роботах Олексія Фрея
Так, Анна Ахматова мала витончений смак, Михайло Лермонтов був прихильником військового стилю, а Олександр Пушкін був тогочасним денді – типовим модником, який приділяв значну увагу саме зовнішності. Такі тенденції можна знайти у кожного класика, який віртуально став нашим сучасником у роботах Олексія Фрея.
Сучасні образи Олександра Пушкіна, Михайла Булгакова, Володимира Маяковського та Сергія Єсєніна в роботах Олексія Фрея
Досвід США
Команда фотографів усесвітньо відомого американського Fashion-журналу Lone Wolf також свого часу розробила проект фотореконструкції.
На думку фотохудожників, такі несподівані образи звичних класиків дозволяють сприймати митців поза контекстом книг з історії.
Канадська художниця і письменниця Емілі Карр,1871 - 1945 рр.

Американська жінка-суперстрілець Енні Оуклі, 1860 - 1926 рр.

Імператриця Франції Жозефіна, дружина Наполеона, 1763 - 1814 рр.

Королева Франції Марія-Антуанетта, 1755 - 1793 рр.

Цариця Єгипту Нефертіті, 1370-ті до н. е. - 1330-ті до н. е.

Ідеї завдань для школярів

  • Під час вивчення біографій видатних поетів, письменників чи визначних історичних діячів покажіть вашим учням проекти осучаснення класиків художниками сьогодення. 
    Запропонуйте школярам порівняти модернізований образ класика з реальним. Чи є тенденції схожості? А також запропонуйте учням висловити власну думку щодо того, у чому вони погоджуються з баченням сучасних митців, а що на їх погляд не відповідає дійсності.
  • Запропонуйте школярам втілити власний проект – з використанням  зручних багатофункціональних фоторедакторів створити свої версії того, який би одяг обирали видатні класики, якби кожен з них жив у наш час. А також запропонуйте змоделювати стиль та життя кожного – чим би вони цікавились, які б заходи відвідували, які б книги читали тощо.
    Обов'язкова умова – ідеї осучаснення класиків мають ґрунтуватись на реальній біографії кожного з них!

З одного боку, зовнішність – спосіб самопозиціювання, віддзеркалення внутрішнього світу певної особистості, а з іншого – завжди є відбиток впливу епохи та безпосереднього оточення на зовнішній вигляд кожного. Тож осучаснення видатних особистостей дозволяє «вловити» тенденції їх психологічних портретів і водночас наблизити їх до сьогодення. Це дозволяє школярам поглянути на «героїв з підручника» не як на канонізовані образи, а як на звичайних людей, які б могли жити у наш час, залишаючись непересічними особистостями, гідними наслідування.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Шаблони для витинанки

Шаблони для витинанки Витинанки Віктора Співака

Факультатив "Прекрасне довкола нас. 5-7 класи"

«ПРЕКРАСНЕ ДОВКОЛА НАС. 5-7 КЛАСИ» (навчальна програма факультативного курсу з образотворчого мистецтва) Автор: Добей Ганна Миколаївна «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних   закладах» (Протокол №4 від 20 жовтня 2011 року) за рішенням   комісії дисциплін художньо-естетичного циклу Науково-методичної Ради з питань освіти МОН молоді та спорту України   (лист ІІТЗО від 10.02.2012 року №14.1/12-Г-37) ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Мета курсу – полягає в особистісному естетичному розвитку учнів, формуванні художньо-творчої свідомості, засвоєнні та поглибленні знань художньо–образними засобами мистецтва; вмінні учнів самостійно розв’язувати творчі завдання, поглиблювати знання про мистецтво малюнка, живопису, властивостей кольору, декоративного мистецтва, народного мистецтва рідного краю, звичаїв, обрядів.   Програма складається з трьох розділів – малюнок, живопис, декоративне мистецтво.   І. Розділ «Малюнок».   Передбачає розвиток образно

Конспект уроку: "Екстер'єр" 7 клас

Конспект уроку  на тему: "Екстер'єр" 7 клас Урок 5                                                                Дата___________ (7 клас) Екстер’єр та його характеристика Композиція «Магазин» Мета : · поглибити знання про закони лінійної перспективи, ознайомити учнів із особливостями зображення стилю, навчити учнів зображати екстер’єр за законами лінійної перспективи, навчити учнів зображати екстер’єр враховуючи функційне призначення споруди, навчити учнів зображати екстер’єр враховуючи стиль ; · розвивати практичні навички зображення будинку за допомогою лінійної перспективи, розвивати образно - просторове мислення, фантазію та уяву ; · виховувати естетичний смак. Тип уроку : комбінований . Обладнання : малюнки із зображенням перспективи . ХІД УРОКУ            І. Організація уваги учнів , оголошення теми та мети уроку На минулих уроках ми навчились за законами лінійної перспективи створювали будинки. На сьогод